[ Pobierz całość w formacie PDF ]

terazniejszości i przyszłości, takich jakimi oni je widzą. Te spontaniczne ludowe twory, zestawione sumują się w
szczególną społeczną teorię jamajskiego społeczeństwa i naszych czasów, duchową w swym nastawieniu.
Ponieważ są one stworzone z ludowej skarbnicy ich doświadczeń, rastafarianie podkreślają, że pojęcia te są
 naukowe", gdyż odzwierciedlają  rzeczywistość" ich życia. Są stworzone i umocnione przez codzienne
doświadczenia części ubogiego afrykańskiego ludu, żyjącego i uwięzionego u podstawy historycznie
uwarunkowanej piramidy rasowo-klasowej.
Intelekt rastamana jest szczególnie płodny w rozważania i medytacje o swoim życiu i położeniu. Jego
pojęcia stanowią dowód przewartościowania w jego świadomym umyśle. Wiele jest takich pojęć, lecz te które są
najbardziej podstawowe, i które wyjaśniamy, to Jah-Jah, Ja i ja (l and I), Re-inkarnacja, %7łycie %7łyciem (Livity),
Babilon, Aysa Głowa (Bald-head), Syjon (Zion), Człowiek-Lew (Lion-man), oraz Ziołowe Medytacje 
Medytacje Ja (Herbal Meditations-lni-tations). Pojęcia te świadczą o dużej giętkości intelektualnej rastafarianina
jako, że w bardzo dużym stopniu dotyczą one kwestii powszechnych, wobec których staje cała ludzkość, nadano
im jednak nowe życie i świeże znaczenie.
Jah-Jah. Rastaman jest nadzwyczaj świadomy obecności Wszechmogącej Mocy lub Stworzyciela, Jedynego
powszechnego Boga Stworzenia, lub Ojca Zwiata. Rastaman odnosi się do Boga po prostu Jah-Jah, tak jak gdyby
mówił Tato (lub Ojcze).
Jak wszystkie twory ludowe, słowo  Jah" ma niewyjaśnione pochodzenie. Frank Cassidy w książce
Jamajska mowa (Jamaican Talk) mówi, że Jah było słowem używanem przez jamajskich Maroonów dla
wyrażenia Boga. Jah było także skróconą formą słowa  Jehovah", używaną w angielskiej Biblii między 1539 i
1758 rokiem. Biblia świadków Jehowy przetłumaczyła także  Hallelujah" w Księdze Objawienia rozdz. 19 jako
 Chwalcie Jah". Sugerowano także, że słowo Jah może być fonetyczną derywacją od hinduskiego  Jai",
powszechnie używanego przez Hindusów  wysławiają swojego Boga  Jai Rama, Jai Kriszna, Jai Bhagwan.
Słowem tym witano się w społecznościach hinduskich, co stanowiło wyraz szacunku.
W świetle bliskiego wzajemnego oddziaływania na siebie hinduskich najemnych robotników i
afrykańskich wieśniaków, wydaje się uzasadnione, by zgodzić się z doktorem Ajai Man-singh, że  Jai" jest
24
prawdopodobnie fonetycznym wariantem słowa  Jah", jak stwierdził to w  Sunday Gleuner" z 8 sierpnia 1982.
36412 hinduskich najemników, którzy między 1845 a 1917 wyemigrowali na Jamajkę, wywarło rzeczywiście
ważny wpływ na Afro-Jamajczyków, którzy odkryli wiele wspólnego w obu kulturach. W rzeczy samej, sposoby
rozumienia natury i jej sił były w nich podobnie. Tak więc pewna wymiana idei kulturowych miała miejsce.
Jakiekolwiek byłoby pochodzenie tego pojęcia,  Jah" jest teraz pełnym mocy słowem-symbolem
oznaczającym Boga i jest używany zawsze przez rastafarian dla oznaczenia Zwiętej Głowy Boga, tak jak w
zwrotach: Jah-Bóg, Jah-Sellasje l, Jah-man, Jahmaica. Używając tego pojęcia, rastaman dowodzi, że ani nie
wstydzi się, ani nie jest nieświadomy jeśli chodzi o Wszechmogącego; przeciwnie, zaświadcza, że jest świadomy,
w jaki sposób zorganizowane religie odeszły od pierwotnych nauk Ojca. Dlatego też Rasta obierają  nowe" imię
 Jah" za symbol Pana, Stwórcy. Imieniem tym wyrażają swe odkrycie Boga na nowo. Dla nich Jah nie umarł,
lecz rządzi światem, tak jak w dawnych czasach. Wszystko, co staje się wokół nas, jest przejawem działania Jah
Natury Boga Ojca.
Ja i ja. Ludzi poza rastafariańskim ruchem albo fascynuje, albo odpycha mowa Ja, dzięki której powstała
ogromna ilość  słów Ja". Zaimek osobowy  Ja" staje się przedrostkiem dla wszystkich tych słów, które tylko
możliwe jest zmienić przez jego wstawienie; jest to podkreślenie znaczenia rzeczywistości w pierwszej osobie
dla świadomej jazni.
Rastafarianie wciąż mówią o  Ja i ja". Odnosi się to do jedności mówiącego z Najwyższym (Jah) i z
bliznimi.  Ja i ja" po prostu odnosi się do  mnie" i mojego Boga  jedno  ja" jest małym ja, a drugie  Dużym
Ja. Małe ja odnosi do niższej jazni człowieka, do jego ciała i ego tego ciała, do tej części jego, która narodziła się [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.htw.pl