[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Strofa 10 - Płomienny wysiłek wewnętrzny czyli Tapas; potrzebny w każdej Jodze i dążeniu do
mądrości; słowa tego używa się też jako: "umartwienie, ćwiczenie".
Strofa 11 - Niektórzy tłumaczą: "Ja Sam go w miłość Moją przyjmuję" (podwójne znaczenie
słowa - bhadżami). Podstawą najszerszej tolerancji hinduskiej jest przekonanie iż każda szczera
wiara do Boga prowadzi i każda religia zawiera prawdę.
Strofa 13 - Czatur-warna czyli podział społeczny na cztery Warny, wedle przewagi wrodzonych
cech - Gun inaczej mówiąc temperamentu i zdolności.
Strofa 14 - Tj. umie widzieć Boga obecnego we wszystkim zjawionym, oraz poza nim, czyli
poznaje Jego immanentność i transcendentalność tj. wszechobecność i przewyższanie wszystkiego,
wiec dla rozumu ludzkiego niepojęte.
Strofa 15 - Wyzwolenie, jako oswobodzenie się od urodzin ponownych i zjednoczenie z
Najwyższym, czyli Moksza, Mukti lub Nirwana.
Strofa 18 - Komentatorzy wiele znaczeń widzą w tym wierszu; jedno: "kto w pełni akcji zachować
pokój bezczynu, a widzieć nieprzerwanie trwającą wewnętrzną pracę, gdy działanie ustanie, ten..."
Strofa 19 - Sankalpa - są to zarówno wyobraznią tworzone plany i postanowienia - jak i wysiłkiem
wykonywane przedsięwzięcia i zamiary, o osobistym, egocentrycznym charakterze.
Strofa 20 - Wolny od moralnych skutków swych czynów.
Strofa 24 - Kto widzi Wieczystego, Najwyższego, utajonego w rzeczy każdej, ten idzie ku Niemu,
inni są wciąż ze światem zjawiskowym związani.
Strofa 26 - Powściągliwości lub najgłębszego skupienia wynikającego z Tapasja, czyli
płomiennego wewnętrznego wysiłku i wyrzeczenia.
Strofa 29 - Wiedza kierowania oddechem, czyli Pranajama, to niezmiernie trudna nauka, o
licznych arkanach i odmianach, ale umiejętność kierowania nim daje nie tylko zdrowie i długoletnie
życie, ale też rozwój różnych niezwykłych władz, jak np. możność neutralizowania najsilniejszych
trucizn, życie miesiącami bez pożywienia, a nawet czas jakiś bez powietrza; doświadczenia te były
niejednokrotnie naukowo stwierdzone przez europejskie komisje. W ćwiczeniach Jogi chodzi o
łączenie wdechu i wydechu z rytmem "oddechu" wszechświata. Strofy od 25-tej mówią o różnych
subtelnych odmianach w metodach Jogi, trudnych do uchwycenia dla niewtajemniczonych.
Strofa 34 - Służenie czynne swojemu Guru - duchowemu nauczycielowi - jest uważane przez
hinduizm za nieodzowny czynnik dyscypliny i wyraz samooddania, warunek prawdziwego postępu w
Jodze.
Strofa 34 - Tatwa - rdzeń, treść, istota, podstawa matematyczna rzeczy każdej, jej oś; mędrcy nie
tylko ją znają, ale i widzą.
Strofa 35 - Atma - wszechprzenikający, wszechogarniający Duch.
Strofa 36 - Złe czyny mogą być skutkiem złych myśli i uczuć w przeszłości, ostatnim niejako ich
skrzepnięciem; światłość mądrości pomaga to zrozumieć i zmienić bieg wewnętrznej energii, stąd
nagłe nawrócenia itp.
Strofa 38 - Atma w człowieku, będąca jednym z Atmą - Duchem, wszechprzenikającym
wszechświat.
ROZMOWA PITA
16
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
Ardżuna mówi:
1. Zaniechanie działań wysławiasz, o Kriszno, a zarazem jogę czynu. Powiedz że mi wyraznie,
które z tych dwojga jest lepsze.
Błogosławiony rzecze Pan:
2. Wyrzeczenie się czynów na równi z bezosobistym ich pełnieniem, do najwyższej
szczęśliwość prowadzi; lecz z nich dwóch zaiste Joga czynu jest lepszą.
3. Prawdziwy Sanjasin, Ardżuno, to ten, który nie pożąda i nie nienawidzi; wolny od dwójni
wszelakich, łatwo wyzwala się on z więzów.
4. Joga Poznania i Joga Czynu tylko przez dzieci, lecz nie przez ludzi rozumnych, uważane
być mogą za odrębne i wykluczające się wzajem; każdy kto rzetelnie oddaje się jednej, zdobywa plony
obu.
5. Co Jogi poznanie osiąga, to dla Joga czynu dostępne jest również; ten widzi słusznie, kto
rozumie iż obie drogi są w istocie jednym.
6. Lecz bez Jogi, o mocno orężny, prawdziwe wyrzeczenie jest bolesne i do zdobycia trudne; a
mędrzec w Jodze doskonały rychło Brahmana dosięga.
7. Człowiek utwierdzony w Jodze, o czystym sercu, opanowanych zmysłach, a myśli i całej
niższej naturze zharmonizowanej, którego duch stał się jednym z Duchem wszechstworzenia, choć
działa, nie jest skalany i od skutków skalania jest wolny.
8. pogrążony w jodze, znający istotę i rdzeń rzeczy wszelkiej, powinien myśleć o sobie: "ja
sam nie działam wcale", gdy patrzy, słucha, dotyka, wącha, porusza się, je, śpi, oddycha;
9. gdy mówi, daje, bierze lub trzyma, gdy otwiera i zamyka oczy; bowiem rozumie iż - "to jeno
zmysły działają pośród przedmiotów zmysłowych".
10. Tego, który bez osobistych działa pobudek, czyn swój każdy Brahmanowi oddając, żaden
nie ima się grzech, jak woda lotosowych nie ima się płatków.
11. Toteż Jogowie działają - ciałem, umysłem, albo też rozumem, a nawet samymi tylko czynu
organami - bezosobiście, jeno ku natury swej oczyszczeniu.
12. Kto trwa w harmonii zjednoczenia i nie dba o czynów swych plony, ten nieprzemijający [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • forum-gsm.htw.pl